Header interview opricher Wedobids

10+1 vragen aan Thom Wijnalda, oprichter van Wedobids

Gepubliceerd op 29 juni 2023

Een interview met Thom Wijnalda over het geheim achter de groei van Wedobids.

Ruim twee jaar geleden richtte Thom het bedrijf Wedobids op. Wat begon als een eenmanszaak, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle organisatie met 9 medewerkers. Thom vertelt: “We hebben een methodiek ontwikkeld die rotsvast is.”

1. Wie is Thom Wijnalda – in het kort?

In het heel kort zou ik mezelf beschrijven als familiemens en sportman. Ik woon samen met mijn vriendin en allerliefste dochter van 2,5 jaar oud. Daarnaast voetbal ik iedere zaterdag op semiprofessioneel niveau. Ook belangrijk: 2,5 jaar geleden ben ik begonnen met Wedobids.

2. Je bent nu oprichter van Wedobids, maar wat ging hieraan vooraf?

Hiervoor heb ik from scratch de bidafdeling opgezet bij een grote internationale organisatie in Nederland. Ik was daar eigenlijk aangenomen voor een andere functie, maar zo kwam ik voor het eerst in aanraking met aanbestedingen. Het winnende aspect vond ik, als sportman, helemaal fantastisch. Ik zag kans om het tenderproces daar te professionaliseren en zo heb ik een nieuwe rol voor mezelf gecreëerd. Ik was verantwoordelijk voor het hele bidproces: van het spotten, het schrijven tot het verzamelen van de handtekeningen. Eerst deed ik dit alleen, maar er kwamen steeds meer mensen bij. Na 5 jaar leidde ik uiteindelijk, met veel plezier, een compleet bidteam van 7 medewerkers.

3. Hoe is het idee om Wedobids op te richten bij jou ontstaan?

Ik had altijd al de ambitie om te ondernemen. Dat heb ik van huis uit meegekregen dankzij een ondernemende vader. Toch ontstond het idee van Wedobids heel spontaan. Na het verlaten van mijn oude werkgever werd ik door anderen benaderd voor hulp met het inschrijven op aanbestedingen. Dit deed ik eerst als eenmanszaak, maar al gauw had ik genoeg werk voor 3 of 4 medewerkers. De co-founder van Wedobids, Vera, kwam er dan ook heel snel bij. Vanaf toen kreeg Wedobids steeds meer vorm als een echte onderneming.

4. Wat vond je belangrijk bij het oprichten van een nieuw bedrijf?

Ik vond het ten eerste heel belangrijk om een dienst neer te zetten die zich richt op het leveren van kwaliteit aan bedrijven in de B2B. Je hebt natuurlijk ook bedrijven die zich richten op snelheid of lage kosten, maar dan is de dienstverlening al gauw transactioneel. Wat mij veel meer energie geeft, is het opbouwen van een persoonlijke en duurzame relatie. Ten tweede vond ik maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk. Mede omdat ik anders naar de wereld ben gaan kijken sinds de komst van mijn dochter. Verantwoord ondernemen heeft een extra lading gekregen voor mij.

5. Wat maakt Wedobids anders dan andere bidmanagement- of tenderbureaus?

Vaak nemen andere bedrijven de rol aan als verbinder of detacheerder. Wat Wedobids uniek maakt, is dat wij in één keer een heel bidteam beschikbaar stellen bestaande uit een bidstrateeg, bidwriter, projectplanner en vormgever. Ieder doet alleen waar diegene goed in is. Door als team verantwoordelijkheden te delen voor eenzelfde aanbesteding, zijn we in staat om een aanbestedingstraject van A tot Z te regelen. Zo garanderen we een foutloze inschrijving. Deze alles-in-1 dienstverlening noemen we Bids-as-a-Service (BaaS).

6. Als je terugblikt op de afgelopen twee jaar, wat is dan de grootste uitdaging die je hebt overwonnen?

Toen Vera en ik begonnen met Wedobids hadden we voornamelijk ervaring met aanbestedingen in de flexibele arbeidsmarkt. We hadden een goede naam opgebouwd binnen die sector, maar we wilden graag een bredere markt bedienen om zo nog meer bedrijven te helpen. De grootste uitdaging was dan ook om klanten uit andere vakgebieden te vinden. Durven zij wel met ons in zee te gaan? Inmiddels kan ik vol trots zeggen dat het ons gelukt is.

7. Hoe is dat gelukt?

We hebben een methodiek ontwikkeld die rotsvast is. Bij onze klanten hebben we bewezen dat onze BaaS methode ook echt werkt in praktijk. En dat deze methode schaalbaar is. Met dat bewijs hebben we andere klanten weten aan te trekken.

8. Een onderneming draaiende houden binnen het complexe vakgebied van aanbestedingen is niet altijd even makkelijk. Wat motiveert je om hiermee door te gaan?

Wat er ook gebeurt, de volgende aanbesteding staat zo weer voor de deur. Eigenlijk is het dynamische in het vakgebied wat me drijft. Ook merk ik dat ik heel vrolijk word van nieuwe dingen die we samen met het team bedenken. Zo schaven we met het team onze werkwijze steeds meer bij, zodat het proces nog makkelijker en fijner wordt voor onze klanten.

9. Waar ben je nu echt trots op als je kijkt naar waar Wedobids nu staat?

Ik ben er heel trots op dat we nu een unieke propositie hebben met ons BaaS concept. Hiermee hebben we al veel klanten geholpen met het winnen van aanbestedingen. Ook ben ik trots op onze werkrelaties in verschillende markten. Het is zo mooi om met het team een kijkje te kunnen nemen binnen verschillende vakgebieden en niches. We leren er zo veel van. Dat vind ik echt heel gaaf om te ervaren.

10. Hoe zie je de toekomst van Wedobids?

Een deel van mijn visie is behaald, namelijk het bieden van onze dienstverlening voor klanten binnen verschillende vakgebieden. Er zijn alleen nog zoveel markten en opdrachtgevers die we kunnen helpen met onze oplossing. Ik voorzie een toekomst waarin we nog meer opdrachtgevers blij maken met onze diensten. Dat gaan we doen door onze BaaS-werkwijze steeds verder te optimaliseren. Ook zie ik een toekomst voor me dat we een eigen bid-of tenderlocatie hebben: een ontmoetingsplek waar onze opdrachtgevers en eigen medewerkers bij elkaar komen om steeds betere aanbestedingen te deur uit te doen.

11. Wat zou je aan het doen zijn als Wedobids niet bestond?

Dan ben ik ervan overtuigd dat ik als bid- en tendermanager een afdeling run. Met de kanttekening erbij dat ik steeds toe zou zien op vernieuwing. Het moet ergens misgaan, zodat ik het kan oplossen.