Header interview co-founder Wedobids

Interview met Wedobids co-founder Vera

Gepubliceerd op 15 augustus 2023

Vera Kleinendorst, mede-oprichter van Wedobids, is inmiddels een doorgewinterde bidmanager en commercieel tekstschrijver. Ze is echter, net als velen in dit vakgebied, er toevallig in gerold. In dit interview vertelt Vera over wat haar motivatie was om te groeien van bidmanager naar co-founder van Wedobids.

Foto Vera Kleinendorst

Per (on)geluk bidmanager

Vera vertelt: “Zes jaar geleden solliciteerde ik naar een rol als projectmanager. Dat was bij een grote dienstverlener met meer dan 80.000 werknemers over vijf continenten. Het bleek, achteraf gezien, een bidmanagementrol te zijn. Het commerciële aspect voerde namelijk de boventoon.”

Plotsklaps was ze verantwoordelijk voor het coördineren, schrijven en presenteren van overtuigende offertes voor grote, commerciële tenders. “Voordat ik die rol aannam had ik nog nooit gehoord van aanbestedingen of tenders. Maar ik was vastberaden om te begrijpen wat bidmanagement inhield en hoe ik hierin kon excelleren. Dat zal wel liggen aan mijn aard. Ik was – en ben – een streber.”

Strijdlustig natuurtalent met goed hart

Het bidmanagementvak bleek Vera op het lijf geschreven. Haar ambitieuze aard vormde een goede match met het vak. “Ik ben heel output gericht. Ik werk graag met deadlines en binnen duidelijke kaders. Bij mij mag er altijd druk op de ketel. Ook motiveert het mij dat je met aanbestedingen echt impact maakt. Als je wint draag je direct bij aan de groei van de organisatie zelf.”

Toch gaat het Vera niet puur om het behalen van commerciële successen, ook het maatschappelijk belang motiveert haar. Tijdens haar studie Internationale Betrekkingen zette ze zich al als vrijwilliger in voor non-profit organisaties. Tegenwoordig maakt ze maatschappelijk het verschil via inschrijvingen op aanbestedingen. “Het thema MVO [Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen] komt geregeld terug in aanbestedingen. Het geeft mij energie om opdrachtgevers uit te dagen op dit thema. Zeker als ze zelf er niet zo bewust mee bezig zijn. Door de bedrijfsprocessen onder de loep te nemen, help ik opdrachtgevers vaak inzien dat ze meer doen dan vooraf gedacht. Het leukste vind ik om mee te denken over waar er nog nieuwe kansen liggen.”

Gelijkheid als drijfveer

Haar enthousiasme voor MVO komt mede vanuit haar persoonlijke ervaringen met maatschappelijke thema’s. Zo is het streven naar meer gelijkheid een belangrijke drijfveer voor Vera. “Een van mijn sterkste motivaties om de beste te willen zijn, is het gegeven dat ik een vrouw ben. Ik heb ervaring met organisaties waarin – onbewust of niet – vrouwen als ondergeschikt werden beschouwd ten opzichte van mannen. Ik ben ontzettend gemotiveerd om het tegendeel te bewijzen en uit te blinken op inhoud en kwaliteit. Ik hoop dan ook dat we een maatschappij realiseren die gelijke kansen biedt voor iedereen.”

Bewust uit de comfortzone

Ondanks haar torenhoge ambities, kwam de stap naar ondernemen sneller dan ze zelf had verwacht. “Dit was zo op mijn pad gekomen.” Ze leerde Thom, oprichter van Wedobids, kennen bij een oud werkgever. In totaal werkten ze slechts zes maanden met elkaar samen. Toch was die periode genoeg om te weten dat ze dezelfde professionele visie delen. Vera vertelt: “Thom begon met ondernemen en vroeg mij dit samen te doen. Als je dezelfde visie deelt, overtuigd bent van elkaars kwaliteiten én van elkaar kunt leren, dan is deze keuze snel gemaakt.” Een bevlieging was de keuze zeker niet. “De keuze om te gaan ondernemen was zeer bewust. Ik stap graag uit mijn comfortzone en durf risico’s te nemen. Daar ligt de meeste uitdaging en kun je impact maken.”

Verder groeien, blijven winnen

Vera en Thom timmeren inmiddels al 2,5 jaar aan de weg naar verdere groei van Wedobids. Ze stuurt nu een team van zes aan waarmee ze opdrachtgevers in verschillende sectoren helpt met inschrijvingen. “Ik vind ondernemen veel leuker dan ik vooraf had verwacht. Dat komt vooral omdat we een leuk team hebben. Samen bieden we echt meerwaarde bieden aan opdrachtgevers. Daarnaast bouwen we ook als team samen verder aan het bedrijf. Heb je een goed idee? Pitch het. Als het een goed idee is, voeren we het direct uit. We willen altijd een paar stappen vooruit lopen.”

Op de vraag hoe Vera de toekomst van Wedobids voor zich ziet, is het antwoord helder: “Het belangrijkste is om te blijven winnen en de markt verder te veroveren met ons BaaS-model [Bids-as-a-Service]. Daarbij wil ik wel dat we een overzichtelijke organisatie blijven met platte structuur. En als team resultaten leveren die we vooraf niet voor mogelijk hadden gehouden.”