Klantcase: ORTEC

Gepubliceerd op 31 maart 2022

Je kent het wel. Om je heen zie je genoeg kansen om nieuwe klanten te vinden (of bestaande klanten de behouden). Platformen zoals TenderNed of Mercell geven je toegang tot alle overheidsaanbestedingen of je accountmanager ziet prachtige kansen bij een grote private organisatie. Tof, maar hoe verzilver je nu echt deze kansen? Dat was de vraag die ORTEC ons een tijdje geleden stelde.

ORTEC is wereldwijd een van de grootste leveranciers van wiskundige optimalisatiesoftware en advanced analytics. Een echte thought leader op het gebied van data. ORTEC schrijft regelmatig in op een aanbesteding. En dat….dat viel niet altijd mee. Natuurlijk hebben zij alle kennis in huis. Ze kennen de datamarkt als hun broekzak en hebben een diversiteit aan oplossingen. Consultants gaan samen aan de gang om alle vragen te beantwoorden. Super strak verhaal, toch?

Nee, niet echt en zeker niet altijd. Een consultant doet een aanbesteding er vaak bij, even tussendoor en schijft vanuit de eigen kennis en expertise. Op vier verschillende vragen werken soms wel acht verschillende consultants of accountmanagers. Technisch vaak briljant, maar voor de gemiddelde lezer en beoordelaar, met alle respect, soms wat onbegrijpelijk. Er wordt driftig geprobeerd alles aan elkaar te plakken, maar de samenhang ontbreekt nog wel eens.

Een gemist kans. Een goede aanbesteding is meer dan de som van de individuele onderdelen. De strategie van een aanbesteding en het schrijven van teksten is maatwerk en vakwerk. ORTEC heeft daarom hulp gezocht. “Wij zijn experts op het gebied van wiskunde en data. Wedobids is beter in het bepalen van een tenderstrategie en het schrijven van teksten”, aldus Tim van Luxemburg, Head of Transports en Logistics bij ORTEC.

Tim gaat verder: “We zijn ieder vanuit onze eigen discipline samen aan de gang gegaan om alle stappen in het proces te optimaliseren. Bij elke aanbesteding besteden we veel tijd aan de vraag: wat is nu eigenlijk het echte probleem van de opdrachtgever? We hebben scherpe sessies gehad om die klantvraag volledig te doorleven. Wedobids blijft doorvragen zodat we samen komen tot de essentie. Vanuit die unieke klantbehoefte hebben we een duidelijke strategie geformuleerd en passende oplossingen bedacht. Op basis van beschikbare date en informatie worden interviews gepland en werkt Wedobids alles uit. Ideaal, want onze consultants hebben hierdoor meer tijd voor hun eigen (declarabele) werkzaamheden en Wedobids doet waar zij goed in is. In maximaal twee reviewsessies scherpen we het verhaal aan tot we 100% tevreden zijn. En dat werk echt heel prettig en is succesvol. Fantastisch om te zien dat we de laatste twee grote aanbestedingen gezamenlijk hebben gewonnen.”