Aanbestedingstrends: 3 ontwikkelingen om je op voor te bereiden
Gepubliceerd op 29 oktober 2024De wereld van aanbestedingen ontwikkelt zich razendsnel. Nieuwe trends kunnen zomaar aan je voorbijgaan wanneer je even niet oplet. Zonde, want hierdoor loop je al snel kansen mis. Maar geen zorgen, bij Wedobids helpen we je graag. Doordat wij dagelijks werken aan het winnen van aanbestedingen, zijn we volledig op de hoogte van de nieuwste aanbestedingstrends. Onze kennis delen we graag met je, zodat je altijd een stap voor blijft.
In dit artikel delen we drie opkomende trends binnen de aanbestedingswereld + tips hoe je erop inspeelt.
Trend 1: De opkomst van AI-gestuurde vragen van inkopers
De inzet van AI is een veelbesproken onderwerp onder bidmanagers. Je hebt vast al gehoord dat AI kan helpen bij het schrijven van aanbestedingsteksten. Wat nog vaak onderbelicht blijft is de andere kant: ook steeds meer inkopers zetten AI in, zoals ChatGPT, om tijdens het evaluatieproces van de aanbesteding en inschrijving een set vragen te formuleren. Dit helpt hen om gerichte en relevante vragen te stellen aan inschrijvers.
Wat betekent dit voor jou? Speel slim in op deze trend bij het voorbereiden op een presentatie voor een aanbesteding. Stel zelf een vraag aan ChatGPT vanuit het perspectief van een inkoper die je inschrijving beoordeelt. Zo kun je je antwoorden optimaliseren en beter inspelen op de verwachtingen van de inschrijver.
Trend 2: Subjectieve elementen spelen een steeds grotere rol bij beoordelingen
De wijze waarop aanbestedingen beoordeeld worden, is de laatste tijd aan het verschuiven. Eerder zagen we dat aanbestedende diensten zo objectief mogelijk, of zelfs anoniem, beoordeelden op basis van vastgestelde gunningscriteria met concrete elementen. Tegenwoordig zien we dat de beoordeling steeds meer elementen bevat waarbij complete anonimiteit en objectiviteit lastiger te waarborgen zijn, zoals een Proeve van Bekwaamheid, presentaties of interviews. Dit komt doordat inschrijvers steeds vaardiger worden in het schrijven van sterke offertes. Voor aanbestedende diensten is het daardoor steeds moeilijker om het onderscheidende vermogen van de inschrijver in de praktijk te achterhalen.
Wat betekent dit voor jou? Om in deze veranderende omgeving succesvol te blijven, is het belangrijk om je strategie aan te passen. Bereid je aanbesteding strategisch voor door al voor publicatie positief op te vallen. Onderzoek hoe de beslissers jouw bedrijf zien, welke mensen uiteindelijk de keuze maken en wat hun belangrijkste doelen zijn. Met deze inzichten kun je je organisatie optimaal voorbereiden: zet innovaties naar voren, stel de juiste mensen beschikbaar en zorg voor de juiste certificeringen.
Wil je hier meer over weten? Lees meer over onze dealmanagementdienst voor professionele ondersteuning bij je bidvoorbereiding.
Of plan een afspraak in met co-founder Thom om direct al je vragen aan te stellen.
Trend 3: Inschrijven buiten Nederland? Nieuwe proportionaliteitsregels liggen op de loer.
Wist je dat de gids proportionaliteit alleen in Nederland geldt? Andere (Europese) landen werken enkel met richtlijnen uit de aanbestedingswet. Hier komt verandering in. Zo is België bezig met de implementatie van een eigen gids proportionaliteit. Dit betekent dat aanbestedingen niet alleen juridisch van aard zijn, maar ook politieke doelen nastreven.
Wat betekent dit voor jou? Wil je je inschrijven op een aanbesteding in België? Dan is het belangrijk om je bewust te zijn van de politieke ontwikkelingen die daar spelen. Houd in de gaten hoe de gids proportionaliteit zich verder ontwikkelt in België.